ПРЕВЕНЦИЯ НА ТОРМОЗ И ЗЛОУПОТРЕБИ 

loggggga

Проектът  предстои да бъде реализиран в продължение на 32 месеца (от 01-09-2018 до 30-04-2021) от консорциум от 7 партньорски организации от 6 различни страни (Унгария, Румъния, България, Франция, Португалия и Дания) и асоцииран партньор, ръководени от FSZK НПО, Умнгария..

Основната цел на проекта е да подпомогне ежедневната работа на педагозите за предотвратяване на различни видове тормоз между младите хора – от подигравки до злоупотреби. В проекта ще бъде разработена цялостна система от инструменти, която включва:

– Игра на симулационна дъска предимно за млади хора (O1);

– Насоки за работа с опита на младите хора, придобит от симулационната игра (O2);

– Методология на  Форум театъра, която работи и с техния опит, придобит от играта (O3).

Една от целите на играта е да повиши чувствителността и информираността на  младите хора за различните начини на тормоз. Друга важна цел на проекта е да насърчава и подкрепя социалното включване на такива уязвими групи, които вече имат по-малко възможности и така имат по-голям шанс да станат жертви на тормоз. Симулационната игра подкрепя нашата обща отговорност за избягване на ситуации на тормоз. Третата цел на проекта е предоставяне на необходимите знания и практики на млади хора (включително млади хора от различни видове уязвими групи) за разпознаване, избягване и / или справяне с такива ситуации по най-добрия възможен начин.

Партньори:

  • Copenhagen City Youth School (Дания)
  • E2C73 (Франция)
  • Association of Hungarian Head Teachers (Унгария)
  • Second Chance School of Matosinhos (Португалия)
  • Universitatea Babes Bolyai (Румъния)
  • Tеатър “Цвете” (България)
  • Equal Opportunities of Persons with Disabilities Non-Profit Ltd. (Унгария)

  1. Проектът оживява!

Творческата работа по проекта „Превенция на тормоз и злоупотреби„  започна  с първа среща на 2-4 декември 2018г в Будапеща. По време на срещата, консорциума от  7 партньорски отганизации от 6 държави, ръководени от FSZK Nonprofit Ltd., се запознаха с правилата и плановете на проекта, а също и с тестовата версия, която още е в своето начално ниво и има за цел да се развие по време на целия 32-месечен проект.

Изпълнението на проекта започна на 1ви септември 2018г. и ще приключи на 30ти април 2021г. Членовете на консорциума се срещнаха за пръв път на тази среща в Будапеща и предприеха първите си стъпки заедно за постигане на тяхната обща цел: да създадат полезен инструмент за предотвратяване и/или избягване на тормоза и злоупотребите.

 BF1_R0BY aam6vghD 93VPMfjH

Първата среща успешно достигна своята първоначална цел, като всеки участник се сбогува в края на срещата, споделяйки същия ангажимент, отдаденост и мотивация на проекта. Следващата важна стъпка в проекта е организирането и провеждането на първите тестови събития на играта. След този първи тест на симулационната игра, всички партньори ще могат да дадат своите предложения и да ги споделят и използват по  време на следващите срещи и събития в Дания, Франция, Португалия, България, Румъния, включвайки младежи и експерти от собствените им страни.

ТЕСТ 1

Театър “Цвете” проведе първия тест на играта на 22.02. 2019 г. в 117-то СОУ „Св.Св.Кирил и Методи” в гр. Бухово – малък работнически град в покрайнините на София с преобладаващо ромско население.

Подготовка:

  • В предварителен разговор с директора на училището и училищния психолог представихме проекта и изразихме желанието си да проведем теста с 10 ученици от седмия клас (14 годишни); Преведохме целия текст, отнасящ се до тримата избрани герои – Адам (със слухово увреждаане), Агнес (със зреителен проблем) и Марта (със забавено интелектуално развитие);
  • Редактирахме го, за да го направим възможно най-близък до говоримия и да извършим необходимите промени, където е необходимо;
  • Обсъдихме как да проведем теста. Според нас работата върху трима герои е твърде много, за едно занимание след 7 учебни часа. Решихме, че сляпото момиче ще бъде най-непознатия герой за нашите участници, т.к. те учат съвместно с връстници, които имат интелектуални проблеми или слухови проблеми, но не и с деца със зрителни увреждания. Затова тествахме  играта само за Адам и Марта.
  • Направихме цветни картички за играта.

Изпълнение:

  • Участниците бяха 5 момичета и 5 момчета от 7-ми клас, 14-годишни;
  • Играта се провеждаше в специално освободена от мебели стая, само с една маса, на която да подредим картите, 15 стола за всички присъстващи и много празно пространство;
  • Събитието бе открито от директора на училището, която представи нашия екип и изрази своето удовлетворение, че чрез това събитие тяхното училището се включва в международен европейски проект. Цвете Янева представи проекта и целта на предстоящата игра. Тя проведе кратко обсъждане на начините, по които е възможно да се реши един проблем.
  • Ръководители на играта бяха актьорите Мартин Ноев и Екатерина Казакова;
  • Те започнаха играта със загрявка;
  • Играта започна мъжката група, работеща над задачите, свързани с Адам, ползвайки  сини карти.  Мартин прочете характеристиката на  Адам. Първото момче извади карта от купчината на проблемните ситуации и я прочете на глас. Ръководителят  на играта се опитваше да насърчи участниците да представят прочетените казуси, което се случваше с различен успех. Участниците  по-скоро имаха нужда да коментират случая,  да споделят до каква степен той лично ги засяга. да осъдят насилниците. Те бяха особено безжалостни към родителите, които не подкрепиха децата си. Тогава Мартин направи следващата стъпка в развитието на играта: „Как може Адам да реши проблема?“ Другите четири момчета от групата изтегляха карта от купчината  на решения на проблема и я прочетоха на глас. След всяко прочетено решение Мартин питаше цялата група: „Какви са възможните резултати от подобно действие?“ Това беше най-предизвикателната част от играта. Участниците правеха предположения. И когато изказванията бяха изчерпвани, две момичета изваждаха двете карти, които бяхме подготвили и ги прочитаха пред всички. Настъпваше голямо вълнение, всеки изпитваше удовлетворение, че е бил много близо до отговора и тържествуваше като победител.  Така бяха обсъдени казусите на словесно, емоционално и физическо насилие, в които бе поставян Адам.
  • Тъй като участниците преди обяд бяха имали 7 учебни часа и заедно вече бяхме работили повече от час, ги попитахме дали искат да продължат играта. Всички до един дадоха положителен отговор;
  • Подобно на първия герой, Game Master Екатерина разпредели задачите, свързани с Марта, към групата на девойките, като този път използваха розови карти. Младежите работят по случаите на словесен, финансов и сексуален тормоз на Марта:
  • В края на краищата участниците оценяват високата игра, която пишат във въпросниците. Те пишат за събитието на FB страницата на 117 училище;
  • Училищният психолог, който присъства на цялото събитие, също оцени емоционалното въздействие на играта, провокирайки емпатия към страдащия и желание да противодейства на тормоза.

2

1
  1. Напредък в Дания

След първата среща (Будапеща, декември 2018 г.) членовете на консорциума работиха усилено върху финализирането на вече съществуващите символи и ситуации в играта, а играта беше тествана от млади хора и експерти в Дания, Португалия, Франция, България и Румъния.

След това членовете на консорциума се срещнаха отново по време на вторите транснационални партньорски срещи, които бяха организирани в градската младежка школа в Копенхаген в Дания, на 11 март 2019 г. Всички партньорски организации присъстваха на срещата, която имаше следните цели:

  • да се направи преглед и да се обсъдят резултатите от дейностите до момента;
  • да се посочат задачите, отговорните лица и крайните срокове за следващата фаза на проекта;
  • да се обсъдят нови идеи за по-нататъшното развитие на играта;
  • по-задълбочено запознаване с административните и финансовите страни на проекта.

kep_szerkesztett_190326

 

Благодарение на срещата и на нашето съвместно мислене се появиха много добри идеи относно геймификацията, а участниците споделиха и някои добри практики и полезни методи помежду си. Като цяло срещата беше много полезна и изпълни всичките си цели. Следващата транснационална партньорска среща ще бъде организирана в Шамбери, Франция на 12-13 юни 2019 г. В същото време членовете на консорциума продължават да работят върху вече съществуващите символи и ситуации, както и да създават нови характери и ситуации като част от развитието на нашата симулационна игра.